Hooggevoeligheid; een lastige gave

Zowel de term HSP (Hoog Sensitieve Persoonlijkheid) als Hooggevoeligheid zijn gangbaar.

Maar liefst één op de vijf mensen is hooggevoelig. Er is de afgelopen jaren veel wetenschappelijk onderzoek naar hooggevoeligheid gedaan. Gebleken is, dat de verwerking van prikkels in de hersenen bij hsp’ers daadwerkelijk anders verloopt: alles wordt intenser beleefd. Dit is prettig bij aangename prikkels zoals bijvoorbeeld mooie muziek of prachtige natuur. Het is echter belastend bij vervelende invloeden van buitenaf. Denk hierbij aan harde geluiden, fel licht of bijvoorbeeld onuitgesproken wrevels. Alles wordt door hen opgepikt, ook het niet uitgesprokene. Hoe iemand kijkt, wat hij voelt; alles wat niet congruent is, wordt door hen opgemerkt.

Hooggevoeligen hebben veel verwerkingstijd nodig en zonderen zich daarom graag af. Niet alle hsp’ers echter zijn rustzoekers, je hebt ook spanningzoekers. Hiervoor gebruiken we de term HSSP: Hoog Sensitieve Sensatiezoekende Persoonlijkheid. Zij geven gas en remmen tegelijkertijd.

Hsp’ers zijn gevoelig voor stress en hebben vaak psychosomatische klachten. Omdat ze zich zo bewustzijn van de omgeving met alle verwachtingen en door hun perfectionisme, zijn ze zeer gevoelig voor burn-out.

Ik heb twee keer een ernstige burn-out gehad voordat ik kon erkennen dat ik hooggevoelig ben en daarmee rekening zal moeten houden. Net zoals bij de meeste hsp’ers, had ik er een hekel aan om in een hokje gestopt te worden. Authenticiteit is voor ons hsp’ers héél belangrijk. Voor mij betekende dat vooral: veel tijd nemen voor mezelf, om bijvoorbeeld iets moois te creëren en om te stoppen met zoveel te moeten, vooral van mezelf. Alle hsp’ers zijn creatief, ook als ze dat nog niet weten van zichzelf.

Readingconsult en HSP

In een readingconsult word je weer herinnerd aan je ware zelf. Niet je buiten- maar je binnenkant wordt in het licht gezet. Worden gezien voor wie je werkelijk bent, is geruststellend. Er is niets helenders dan thuiskomen bij jezelf. Ook als het thuis nog een zooitje is 😉

Balans vinden

Voor hsp’ers is het belangrijk dat ze leren hun eigen grenzen te voelen en aan te geven. Voldoende vrije tijd hebben, in de natuur zijn, creativiteit, zingen, dansen, vrijen, sporten, mediteren, genoeg slapen, regelmatig onbereikbaar zijn via je telefoon en minder actief op sociale media zijn helpen hooggevoeligen om in balans te blijven.

Als ze in balans zijn, dan hebben ze veel te bieden. Ze hebben een belangrijke functie in onze maatschappij waarin bijna alles draait om rationaliteit, snelheid en prestatie. Zij bieden zachtere waarden: liefde, voor elkaar zorgen, schoonheid, waardigheid, zingeving en verbinding.

Relaties

Liefdevolle relaties zijn van grote waarde voor hsp’ers. Ze hebben zoveel liefde te bieden. Als het in de relatie niet lekker zit, hebben ze hier extreem veel last van. Doordat ze zo sterk gericht zijn op de ander, vertonen ze vaak codependant gedrag. Een ander woord hiervoor is medeafhankelijkheid. Verlatingsangst weerhoudt hen er lang van om de relatie te verbreken. Ze hebben geen eigenwaarde maar anderenwaarde. Leren om echt van jezelf te houden, precies zoals je bent, is een grote maar mooie uitdaging. Alleen van daaruit kunnen we gelijkwaardige relaties opbouwen.

Tegenwoordig is er steeds meer begrip voor hooggevoeligheid. Als opvoeders rekening houden met de gevoelige aard van het kind, is de kans groot dat het hier niet alleen de lasten maar vooral de vruchten van zal plukken. Bij mensen van mijn generatie was dit echter nog niet het geval. Daardoor zijn hsp’ers al op jonge leeftijd van zichzelf verwijderd geraakt. Ze zijn als het ware van buiten naar binnen gaan leven. Hierdoor verliezen ze het contact met hun eigen kern en ontstaat er van binnen een grote leegte die beangstigend kan zijn. Ze zijn gevoelig voor kritiek en bevestiging en hebben vaak een laag en negatief zelfbeeld.